Son Dakika
0
Reklamsız Sürüm. Investing.com deneyiminizi geliştirin. 40% kadar indirimden yararlanın Daha Fazla Ayrıntı

Türk Lirası Neden Değer Kaybediyor?

Yazar Investing.com (Şenay Şerefoğlu/Investing.com)Piyasa Genel Bakış28.05.2021 13:03
tr.investing.com/analysis/turk-liras-neden-deger-kaybediyor-200472892
Türk Lirası Neden Değer Kaybediyor?
Yazar Investing.com (Şenay Şerefoğlu/Investing.com)   |  28.05.2021 13:03
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu makale zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor
 

Türk lirası bugün dolar, euro ve sterlin gibi büyük paralarla beraber Güney Afrika randı ve ruble gibi gelişen ülke paraları karşısında tarihi düşük seviyeye geriledi.

Türk lirası neden değer kaybediyor?

TL’deki kaybın oldukça fazla nedeni var, zaman zaman jeopolitik gelişmeler nedeniyle zaman zaman yurt içindeki yüksek tansiyon nedeniyle zaman zaman da küresel gelişmeler nedeniyle değer kaybeden TL’nin son aylardaki kaybının en önemli nedeni ise para politikası.

TCMB tarihinde ilk defa Çetinkaya döneminde başlayan görevden alınmanın asıl amacı düşük faiz politikasının uygulanması. Fakat bir merkez bankasının sıkı ya da genişlemeci para politikası uygulaması için koşulların uygun olması gerekir. Mesela, ABD’de yıllardır faiz son derece düşük, ABD’yi örnek vermek doğru değil, çünkü ekonomik olarak aynı grupta değiliz, ancak söz konusu faiz indirimi olunca hemen ABD örneği verildiği için biz de bu örnekten devam edelim. ABD’de bu yıla kadar enflasyon %2’nin altındaydı ve enflasyon düşük olduğu için de faiz artırılmıyordu, eğer faiz enflasyonu artırsaydı emin olun ki Fed de bunu uygulardı, yine aynı düşünceyle faiz enflasyonu düşürseydi Uysal dönemindeki hızlı hamlelerin ardından enflasyon da tek haneye inmeliydi, ama olmadı. Olamaz, çünkü ekonomide sebepler de sonuçlar da bellidir. Eğer enflasyon ve cari açığınız bu kadar yüksekken geniş bir mali ve para politikası uygularsanız buna ne kur dayanır ne de üretim.

Bugün açıklanan veriler kurdaki yükselişin göstergeleri nasıl bozduğunu bir kez daha teyit etti. Üretici enflasyonu 2,5 yılın zirvesine çıkarken ekonomiye olan güven ise yılın en düşük seviyesine indi ve bu keskin düşüş Ağbal’ın görevden alınmasıyla derinleşti. Nedeni ise, Çetinkaya ve Uysal’ın ardından göreve getirilen Ağbal ile sıkı para politikasına geçildi. Elbette atanmayla gelinmesi bağımsızlık kaygısını güncel tuttu fakat uygulanan politikaların doğru ve piyasalarla uyumlu olmasıyla tabir yerindeyse merkeze bir şans daha verildi. Bu kısa sürede kur ve CDS geriledi, göstergelerde bir miktar toparlanma oldu. Ağbal’ın görevden alınması ise son şansı da yitirdi ve Mart ayı ortasından itibaren ne kur geriledi ne CDS tarafında önemli bir düşüş oldu ne de yabancı girişinde belirgin bir artış oldu.

Bugün geldiğimiz yer ise kurda rekor, CDS’de ilk sıra ve ekonomik verilerde gerileme noktası…

TCMB’ye dair en temel sorunların başında atanma geliyor, bu da nasıl bir politika izleneceğinde kararın merkezde olmaması anlamına geliyor. Dolayısıyla piyasalar Kavcıoğlu döneminde illa ki (enflasyon izin verirse) bir faiz indirimi bekliyor, fakat gelen tepkiler kuru yükseltiyor, kurdaki her yükseliş de enflasyonun yükselmesi demek ve eğer merkez enflasyon üstü faiz politikası uygulamaya devam edecekse bırakın faiz indirimini yeni bir faiz artışının olması gerekecek yakın zamanda.

Grafiklerde USD/TRY kurunun son 6 yıllık görünümü, TCMB başkanlarının görevden alındığı dönemler ve son hareketler yer alıyor. TCMB Başkanlarının görevden alınması ile kur tarafındaki yükseliş trendinin de güçlendiğini görüyoruz, bunu bozan tek süreç Ağbal dönemi oldu, fakat maalesef kısa sürdü.

Dolar/TL uzun vadeli görünüm
Dolar/TL uzun vadeli görünüm

TCMB Başkanlarının Görevden Alınması
TCMB Başkanlarının Görevden Alınması

Dolar/TL Yeni Rekor
Dolar/TL Yeni Rekor

Teknik seviye vermek doğru değil, çünkü kurdaki yükselişte somut bir neden değil birikmiş bir süreç var. Biz 8,35 üzerini izliyoruz ve 8,46 - 8,48 aralığı üzeri her kapanışı son derece riskli görüyoruz.

Türk Lirası Neden Değer Kaybediyor?
 

İlgili Makaleler

Türk Lirası Neden Değer Kaybediyor?

Yorum Ekle

Yorum Kuralları

Biz, yorumları kullanarak diğer kullanicilarla bağlantıya geçmeniz, perspektifinizi paylaşmanız ve  yazarlara ve diğer kullanıcılara sorular sormanızı amaçlıyoruz. Ancak, söylem düzeyini yüksek tutmak amacıyla oluşturduğumuz aşagıdaki kriterleri lütfen aklınızda tutunuz:

  • Söyleşiyi zenginleştirin
  • Odaklanın ve takipte olun. Sadece tartışılan konuyla ilgili bilgileri gönderin.
  • Saygılı olun. Negatif görüşler bile pozitif ve diplomatik çerçevede anlatılabilir.
  • Standart yazı stili kullanın. Noktalama, küçük ve büyük harf kullanin.
  • NOT: Spam ve/veya promosyon içeren mesajlar ve  yorum içindeki bağlantılar silinecektir.
  • Küfür, iftira ya da bir yazar veya başka bir kullanıcıya yönelik kişisel saldırılardan kaçının.
  • Yalnız Türkçe yorum yapabilirsiniz.

Spam veya suistimal edenler siteden silinecek ve yazar veya kullanıcı olarak Investing.com tarafından ileride bir kayittan men edilecektir.

Düşünceleriniz buraya yazın
 
Bu grafiği silmek istediğinize emin misiniz?
 
Gönder
Bu sayfada da paylaş:
 
Ekteki grafiği yeni bir grafikle değiştirmek istiyor musunuz?
1000
Yorum yapma yetkiniz olumsuz puanlama sebebiyle kısıtlanmıştır. Durumunuz moderatörlerimiz tarafından incelenecektir.
Lütfen tekrar yorum yapmadan önce bir dakika bekleyiniz.
Yorumunuz için teşekkür ederiz. Yorumunuz, yöneticilerimiz tarafından kontrol edildikten sonra onaylanacaktır. Bu sebeple yorumunuzun yayınlanması biraz zaman alabilir.
Yorumlar (41)
ahmet aa
ahmet aa 07.08.2021 23:36
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Sadece dolar değil dünyadaki bütün para birimlerine karşı değer kaybediyor. Hadi diyecekler amerika güçlü o yüzden dolar yükseliyor ulan hindistanın parası da meksikanın parası da yükselmiş ve düşürmek için hiç bir şey yaptıkları yok bahsetmiyorlar bile dolar yükseliyor ekonomiyi düzeltmek için şunu yapacağız bunu yapacağız diye umurlarında bile değil tl nin değer kaybetmesi.
ahmet aa
ahmet aa 07.08.2021 23:36
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Dünyanın en fakir ülkesi olan burundinin parası bile artmış 6 sene önceye göre.
HEDEF YÜZON
HEDEF YÜZON 31.05.2021 9:27
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
yol,köprü YAPTIRDIK.Başka?
Hamdi Baba
Hamdi Baba 31.05.2021 3:46
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
vaala 155 i ararin burda kurtaj yaoiyieelar dieee
Zekeriya Özdemir
Zekeriya Özdemir 31.05.2021 1:32
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Her zaman söylüyorum bizim her şeyden önce kurumların itibarını geri vermemiz gerekir. Bu güvensizlikle TCMB faizi %30 a çıkarsa enflasyonu düşürecek güveni piyasaya veremiyor.
Emrh Yldrm
Emrh Yldrm 31.05.2021 1:32
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
faiz artarsa enflasyonda artar :)
Rafi Haviters
Rafi Haviters 30.05.2021 9:40
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
düzgün işleyen güvenilir hukuk + liyakat + vizyon = çözüm . Teşekkürler Şenay hocam ...
Future Öztürk
Future Öztürk 30.05.2021 0:12
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Memlekette çoğu malın girdisi dolarla olunca tüm milletçe ekonomist gibi yüm verileri takip ediyoruz
abdulkadir celik
abdulkadir celik 29.05.2021 4:49
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Yüksek kur enflasyonu arttırıyor da yüksek faiz nasıl arttırmıyor?Enflasyon üzerinde faiz olmayınca yatırımcı yatırım tercihini dövize kaydırıp kuru yükseltmiyor mu?Bu kısır döngüden çıkmak zor. Çocuklarımıza tasarrufu öğretmek için, verdiğimiz harçlıklar ile dolar aldırmayı öğrettiğimiz müddetçe vatandaşın yatırım aracı olarak dövizi görmesinin önğne geçemeyiz. Dövizin ve konutun bir yatırım aracı olmaktan çıkması gerekiyor ki ihtiyaç harici talep ortadan kalksın. Bu sayede bunların fiyatları da olması gereken seviyelerde kalabilsin. Söylediğim şeyin zor olduğunu biliyorum ancak insanımız yükseliş trendi olan ne varsa ona yatırım yaptığı için kaçınılmaz seçilde gereksiz enflasyon oluşturuyoruz diye düşünüyorum cahil aklımla.
Ersen Kılıç
Ersen Kılıç 28.05.2021 21:15
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Şenayı tcmb ye danışman yapıp fikirkerini görüşlerini dikkate alıp uygulasalar dolar 5₺ olurdu
Suha Gülenoğlu
Suha Gülenoğlu 28.05.2021 19:06
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Şenay bunu yeni sorguluyor 😏
No Problem
No Problem 28.05.2021 18:53
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Dış güçler ekonomimize saldırıyeaah
Murat Ören
Murat Ören 28.05.2021 18:53
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
hülooğğ
Ercüment EFEOĞLU
Ercüment EFEOĞLU 28.05.2021 17:07
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Akepe=$ dır
Burak Özgür
Burak Özgür 28.05.2021 16:36
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Tebrikler.guzel makaleydi.Gercekci bir yaklasim olmus düşünceleriniz.
Genc Apaydin
Genc Apaydin 28.05.2021 16:18
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
üretip satamazsan sadece kdv ve ötv ise gelirin sonucu budur... halkın" neyse şunu almayayım param cebimde kalsın " dediği an gerilersin maalesef halk yoğun bir sekilde bunu dedikçe vazgeçilmezlerin ötelenemezlerin vergileri arttırılır... ama sonunda patlar ne yazık
Gürkan Demirsoy
Gürkan Demirsoy 28.05.2021 15:23
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Ne siyasiler ne de bürokratlar yatırımcıların verdiği hızlı tepkiyi ve analiz kabiliyetini gözteremez. Son dönemeç olmaz umarım. Eğer öyleyse bittik sayılır. Bugün hükümet tam zıddıyla değişse toparlanmak on yıllar alır. Çok yazık oldu çok
Hayri Öztuncer
Hayri Öztuncer 28.05.2021 15:23
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Çok gerçekçi ve doğru bir değerlendirme.Aynen katılıyorum.Piyasa geleceği bilmek ister.Bunun içinde yönetimin kararlı TCMB bin özerkliği tartışmasız olmalı. Her konuda olduğu gibi siyasi müdahaleler son derece sakıncalı.İstikrar için GÜVEN çok önemli.
HEDEF YÜZON
HEDEF YÜZON 28.05.2021 15:23
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Hayri Öztuncer 👏👏👏👏👏
Hüseyin Tekin
Hüseyin Tekin 28.05.2021 14:45
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
gerçekten ekonomi kötü mü,sen Ayasofya yi aç Taksim'de camii yap, dışarısı rahat mı durur, bunu soyleme gizliden spek yap,oldu
alim erdönmez
alim erdönmez 28.05.2021 14:44
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Devleti yönetenler ekonomi mezunu olduğu için
Nurettin Kurnaz
Nurettin Kurnaz 28.05.2021 14:19
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Merhaba arkadaşlar uzun süreden beri yorum yapmamıştım. En son yorumumda ve görüşümde ne demiştim 7200 TL olan DOLAR kuru bozdurmayın alım yapın demiştim çünkü bir deklem vardır örneğin DOLAR kuru en yüksek 8558 TL Görmüştü sabreden kazandı Şuan DOLAR TL 8575 civarında yani rekor gördüğü en yüksek sevyelerdir. Bundan sonra ne olur 8500 TL üzerinde kaldığı taktirde yükseliş trendine girmiştir
MALKOÇOĞLU BÂLİ BEY
MALKOÇOĞLU BÂLİ BEY 28.05.2021 14:17
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
ŞENAY HANIM , EKONOMİDE BÜTÜN OLUMSUZLUKLAR BİRARAYA GELDİ , FÂİZİ- KAMYONUN EL FRENİ KABUL ETSEK , BU SÜR’ATTE EL FRENİNİ ÇEKMEK - YÂNİ FÂİZLERİ DÜŞÜRMENİN NE KADAR RİSKLİ OLDUĞU ORTADA ! EN KESTİRME YOL VE ÇÂRE BU SAATTEN SONRA NE ACABA ! ÇÜNKÜ DENENMEDİK YOL KALMADI !
Gökhan Ilıca
Gökhan Ilıca 28.05.2021 14:15
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Kayahan Küçükoğlu
Kayahan Küçükoğlu 28.05.2021 14:04
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
hangi akıllı yabancı yatırımcı gelip burda yatırım yaparki anca toprak alır başkada birşey satamazsin memleket olmuş muz cumhuriyeti
Ahmet Korkmaz
Ahmet Korkmaz 28.05.2021 14:01
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
tek sebebi tek adam rejimi
HEDEF YÜZON
HEDEF YÜZON 28.05.2021 14:01
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
👏👏👏👏👏👏👏
Kerim Bedir
Kerim Bedir 28.05.2021 13:42
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
bu kadar uzun yazıya gerek yok.sebep hükümetin saçma sapan uygulamalari
Cengiz Veysi Yoldas
Cengiz Veysi Yoldas 28.05.2021 13:41
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Her ekonomi ve para politikası yorumundan yararlanıyor sonunda kendi kararımı veriyorum. Boş laf, çok biliyorsun diyen maksatlılara itibar etmeyin. Teşekkürler Şenay hanım.
Mehmet Mesut Uzal
Mehmet Mesut Uzal 28.05.2021 13:41
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Ülkemiz, para sahipleri için en riskli ülkelerden birisidir.Başkanlık rejimine geçilince bu risk daha da arttı.Kur, böyle çok riskli ülke olduğumuz için artıyor.Temel bu.Teknik olarak ise 2008 Ağustos ayında 1,14.-TL seviyesinden başlayan yükseliş teorik olarak 2021 yılı Ağustos ayında bitmelidir.Yükseliş 13 yıl sürmüş olacak ondan sonra 8 yıllk bir düşüş trendine gireceğiz.Mikro tekniğe gelirsek.EWP'ye 5'li yükseliş dalgasının 5.ve son yükseliş dalgasının alt 5.ve son yükseliş dalgası içindeyiz.Cebrik olarak:8,50+(8,47-7,97)=9,00 düzeyine kadar yükselebilir ve formasyon gereği bu normaldir.Ülke olarak bu değeri (overshooting) aşırı reaksiyon yaptırarak 9,20.-TL değerine kadar bile yükseltebiliriz.Ondan sonra çok büyük olasılıkla düşüş gelecektir.Sadece bilgi paylaşım amaçlıdır.Syg.
Yakup Durak
Yakup Durak 28.05.2021 13:36
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Bu yazı hiçbir şey ifade etmiyor.
kara han
kara han 28.05.2021 13:36
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
o zaman kur tabelasına bak belki o bişey ifade eder
 
Bu grafiği silmek istediğinize emin misiniz?
 
Gönder
 
Ekteki grafiği yeni bir grafikle değiştirmek istiyor musunuz?
1000
Yorum yapma yetkiniz olumsuz puanlama sebebiyle kısıtlanmıştır. Durumunuz moderatörlerimiz tarafından incelenecektir.
Lütfen tekrar yorum yapmadan önce bir dakika bekleyiniz.
Yoruma Grafik Ekle
Engellemeyi Onayla

%USER_NAME% isimli kullanıcıyı engellemek istediğinize emin misiniz?

Bunu onayladıktan sonra %USER_NAME% isimli kullanıcı ile birbirinizin yorumlarını görmeyeceksiniz.

%USER_NAME% başarıyla Engelli Listesine eklendi

Bu kişinin engelini yeni kaldırdınız. Yeniden engellemek için 48 saat beklemeniz gerekmektedir.

Yorumu şikayet et

Yorum silinmeli, çünkü:

Yorum Şikayet Edildi

Teşekkürler!

Şikayetiniz yönetim ekibimize iletildi
Feragat: Fusion Media would like to remind you that the data contained in this website is not necessarily real-time nor accurate. All CFDs (stocks, indexes, futures) and Forex prices are not provided by exchanges but rather by market makers, and so prices may not be accurate and may differ from the actual market price, meaning prices are indicative and not appropriate for trading purposes. Therefore Fusion Media doesn`t bear any responsibility for any trading losses you might incur as a result of using this data.

Fusion Media or anyone involved with Fusion Media will not accept any liability for loss or damage as a result of reliance on the information including data, quotes, charts and buy/sell signals contained within this website. Please be fully informed regarding the risks and costs associated with trading the financial markets, it is one of the riskiest investment forms possible.
Google ile Kayıt Ol
veya
E-posta ile Kayıt Ol