Son Dakika
Kapat
0
Reklamsız Sürüm. Investing.com deneyiminizi geliştirin. 40% kadar indirimden yararlanın Şimdi Yükseltin

Faiz Artırımı Yok, Dövize Endeksli TL Mevduat Var

Yazar Investing.com (Şenay Şerefoğlu/Investing.com)Piyasa Genel Bakış21.12.2021 15:18
tr.investing.com/analysis/faiz-artrm-yok-dovize-endeksli-tl-mevduat-var-200483790
Faiz Artırımı Yok, Dövize Endeksli TL Mevduat Var
Yazar Investing.com (Şenay Şerefoğlu/Investing.com)   |  21.12.2021 15:18
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu makale zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor
 

Son günlerde dövizdeki yükseliş giderek arttı ve borsada ise bir anda sert satışlar yaşandı. Nedeni spekülasyonlar. Piyasaya müdahale edileceğine dair haber akışı borsada panik satışına neden oldu, dövizde ise uzun zamandır yaşanan yükseliş sürdü. USD/TRY dün 18,40'ı gördü, kurun günlük yükseliş oranı %10'du. Merkez Bankasından müdahale beklendi, ama geldi. Günün devamında TL destek paketi adı altında Cumhurbaşkanı Erdoğan açıklama yaptı. Bugün ise Hazine Bakanlığı bu açıklamaların detayını paylaştı.

Dünkü açıklamadan hemen öncesine gidelim, Cumhurbaşkanı faizin haram olduğunu ve bir müslüman olarak Nas ne derse onu yapacağını söyledi. Bu konuda hangi oran üzerinin faiz olduğunu, bunun neye göre hesaplandığını nasıl bileceğimizi dünkü raporumuzda belirtmiştik. Yani %kaç olursa faiz olur? Bu halen bilinmiyor.

Dün alınan karar şöyle; vatandaşın X lira parası var, bunu bankada en az 3 ay olmak üzere (1 aylık vadeli mevduatlar için geçerli değil) vadeli olarak tutuyor. Banka bu X liraya en az TCMB'nin politika faizi kadar para vermek zorunda. Vade sonu geldiğinde TCMB'nin döviz alış kuruna bakılacak, buradaki fiyat ile mevduat getirisi arasındaki fark hesaplanacak. Eğer TL mevduat getirisi fazlaysa iyi, güzel, herkes mutu. Ama döviz getirisi fazla ise işte aradaki o fark stopaj kesintisi de olmadan vatandaşın hesabına aktarılacak. Bu farkı kim ödeyecek TCMB'nin izlediği kur üzerinden Hazine ödeyecek, peki Hazinedeki para kimin? Çoğunluğu kamu geliri yani vergiler, yani bizlerin. Yani bizler parası olan bunu da artırmak isteyenlere aman döviz almayın TL alın, farkı biz öderiz diyoruz. Niye bunu diyoruz, biz bunu diyor muyuz ki? Biz neden bunu diyelim? Ama bizim adımıza hükümet ve Hazine bu kararı alıyor.

Neden böyle bir karar alındı?

Çünkü adına birçok başlık verilen bu para politikasının gerçekle iktisatla uyumlu olmadığı görülüyor, ama seçim öncesi bir ısrar var ve bu ısrar her konuşmada daha da keskinleşiyor. Her açıklama her faiz indirimi her itiraz dövizi daha da yükseltti. Çünkü yerli de yabancı da bu durumun getirisinin götürdüklerine değmeyeceği görüşünde. Ve tabii ki enflasyon. Dalga dalga büyüyen enflasyon!

Dövizi yükselten nedenler ortada ve yurt içinde döviz ile altına olan talep de belki de iktidar döneminin en yüksek seviyesinde. Böyle olunca bunu engellemek için buna neden olan politikalardan vazgeçmek yerine vatandaştan alınan vergileri artırmak daha makul göründü demek ki...

Gelelim bu kararın etkisine;

Açıklamanın ardından %10 yükselen kur %18 geriledi. Akıl almaz bir oynaklık yaşandı dün döviz kurunda ve fiyat bugün de 11,00 seviyesine gerilemesinin ardından 13,00'ten işlem görüyor. Oynaklık son derece fazla. Kur neden düştü? Çünkü şu an 18'lerde yani döviz en yüksek seviyedeyken satıp kazanç elde edildi. Kamu bankaları yüklendi, Beklenti oluştu. Zirveden bozdurulan döviz ile bu kazançlar mevduatta kullanılır mı kullanılmaz mı onu yakında göreceğiz. Ancak Türkiye'de vadeli mevduatların büyük oranı 1 ay vadeli ve bu seçeneğin olmaması, kurun hareketli olması ve aradaki fark için 3 ay beklemek bakalım ne kadar tercih edilecek.

Dünden bugüne ne oldu?

Caiz olmayan faiz, dövize endeksli bir mevduatta aradaki fark ile isim değiştirmiş oldu. Aradaki farkı vermek o oran kadar faiz vermek değil mi yani? Oysa bu yöntemler seçileceğine önce enflasyonu dizginlemeye çalışılsa, bu sürede büyümeden feragat edilse, enflasyon kontrol altına alındıktan sonra küresel koşullar da uygunda dengeli bir strateji izlense ne kur bu denli tahmin edilemez ataklar gösterir ne enflasyon bu kadar hızlı yükselir ne de piyasalardaki güven böyle yitirilmezdi.

 

Faiz Artırımı Yok, Dövize Endeksli TL Mevduat Var
 

İlgili Makaleler

Faiz Artırımı Yok, Dövize Endeksli TL Mevduat Var

Yorum Ekle

Yorum Kuralları

Biz, yorumları kullanarak diğer kullanicilarla bağlantıya geçmeniz, perspektifinizi paylaşmanız ve  yazarlara ve diğer kullanıcılara sorular sormanızı amaçlıyoruz. Ancak, söylem düzeyini yüksek tutmak amacıyla oluşturduğumuz aşagıdaki kriterleri lütfen aklınızda tutunuz:

  • Söyleşiyi zenginleştirin
  • Odaklanın ve takipte olun. Sadece tartışılan konuyla ilgili bilgileri gönderin.
  • Saygılı olun. Negatif görüşler bile pozitif ve diplomatik çerçevede anlatılabilir.
  • Standart yazı stili kullanın. Noktalama, küçük ve büyük harf kullanin.
  • NOT: Spam ve/veya promosyon içeren mesajlar ve  yorum içindeki bağlantılar silinecektir.
  • Küfür, iftira ya da bir yazar veya başka bir kullanıcıya yönelik kişisel saldırılardan kaçının.
  • Yalnız Türkçe yorum yapabilirsiniz.

Spam veya suistimal edenler siteden silinecek ve yazar veya kullanıcı olarak Investing.com tarafından ileride bir kayittan men edilecektir.

Düşünceleriniz buraya yazın
 
Bu grafiği silmek istediğinize emin misiniz?
 
Gönder
Bu sayfada da paylaş:
 
Ekteki grafiği yeni bir grafikle değiştirmek istiyor musunuz?
1000
Yorum yapma yetkiniz olumsuz puanlama sebebiyle kısıtlanmıştır. Durumunuz moderatörlerimiz tarafından incelenecektir.
Lütfen tekrar yorum yapmadan önce bir dakika bekleyiniz.
Yorumunuz için teşekkür ederiz. Yorumunuz, yöneticilerimiz tarafından kontrol edildikten sonra onaylanacaktır. Bu sebeple yorumunuzun yayınlanması biraz zaman alabilir.
Yorumlar (112)
tempest tempest
tempest tempest 24.12.2021 16:04
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Meydani boş bulanlar sallamış gitmiş. kendin cal kendin oynayacaktın ama olmadı demi?Bırakın bunları, insanları gaza getiril 20 olacak 30 olacak hatta 40 olr diye ayni chp sakarya milletvekili gibi siyasi konuşarak insanları batirdiniz.....Hesap verin 15 den 17 xen aldirdiginiz gaz verdiginiz suni insanlari alim yaptirarak cıkarttiğiniz kurda simdi 11 sevilerindeki durumda insanlarin bu kaybini kim ödeyecek?Hani 20 olacakti 30 olacakti? Millet batti . alooooo milleti siz batırdiniz. Sizemi güvenecek yoksa yorumlarınızamı inanacak bu millet.Bir de aklını kiraya veren biri tril diyor.Sen kimin kuklasısın? siz ver gazı ver gazı suni saldürılarla ekonomik gerceklerle uyuşmayan bu durumu kim kimlere yumularak yaptınız?..Kim kimin trolu acaba?....
Beysemi Bayrak
Beysemi Bayrak 24.12.2021 13:24
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
troll hesaplar gelmişş. Hiç bir vatansever ülkenin kötüye gitmesini istemez ama alınan yanlış kararlar yüzünden kendi varlığını kaybetmek de istemez. şuan 1 yıl kazandılar fakat bunun sonuçları çok ağır olacak. Din ile devlet işlerini aynı kefede tutmak bizi hep geriye götürmüştür ve götürüyor. sonumuz hayrolsun.
Resul Kircal
Resul Kircal 23.12.2021 16:59
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Nerden tutarsan elinde kalan konuşmaya değmeyecek şeyler.
Hasan Alici
Hasan Alici 23.12.2021 14:59
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
durumu hazmedemeyince sizde caiz haram helal konularına girmişsiniz
Berkin Genç
Berkin Genç 23.12.2021 14:49
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
yazdığını her yazı ve tezinizi geldiğimiz durum çürüttü bunumu hazmedemiyorsunuz??
Selim KILIÇ
Selim KILIÇ 23.12.2021 13:40
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Ben faizin her türlüsüne karşıyım, paramı bankaya faize vermek Pardon mevduat mi ne vermek istemiyorum. TL değer kaybederse bizim hesaplar yaş, Faizsiz mevduatsiz çözüm üretilmesi, Necmettin Erbakan hocannin modelini neden uygulamiyorlar anlamiyorum
Berkin Genç
Berkin Genç 23.12.2021 13:33
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
insanları oyuna getiren şenay şerefoğludur bir çok yazısında dolar artacak diyerek insanları dolar almaya teşvik etmiştir ve insanların zararına sebep olmuştur.
tempest tempest
tempest tempest 23.12.2021 13:23
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
insanlari oyuna mi grtirdiler!....Vay vay vay cok üzuldum.yahu senin aklın yok mu?yoksa sen ekonomist denilen tiplere gore mi hareket ettin?. bu ekonomist denen tipler her türlü kıvırir ben yorum yaptim der ama nereye kime calistigi belli degildir.şimdi git sana kim al al ala dediyse ondan hesabını sor. ona hakkini helal etme. bu bir yatirum aracidir. kazanmak oldugu gibi kaybetmekte vardir.ama temeli dayanagi Türkiyenin ekonomik gercekleriyle örtüşmeyen suni yukselişin sonunun böyle olacagıni siyleyen birsuru baska ekonomistler vardi. ama sen gel bu kuklalara inan. vah vah vah çok üzüldüm.Bak 1-2 gündür 2 tl daha düstü 13.5 lerden şu an 11.4 lerde......Ülkemi seviyorum, Devletime guvaniyorum. Bayrağıma ve Türklügumle övünuyorum....
Mahir Karademir
Mahir Karademir 23.12.2021 13:10
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Mazallah muctehit Şenay faiz konusu hakkında da fetvasını verdi: yani şimdi araba alıpta 12000 tl kazanmakla faize yatırıp 12000 tl kazanmak aynı mı? oysa arabada kaybetme ortaklığı da var, şimdiki düzenlemeler ise ortaksın; ama avantajın şu, tıpkı yetim hakkı gibi, zarara değil, kara ortaksın. Yani devlet baba direk seni devletin yetimi konumuyla koruyor, daha ne istiyorsun?
Murat xyz
Murat xyz 23.12.2021 12:25
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Bizleri oyuna getirdiler Tuzak kurdular Bizi dolar almaya mecbur edip ardından bir anda döviz kurunu düşürerek hem TL den Hem USD den zarar ettirdiler. Hakkımı helal etmiyorum. Bizi oyuna getirenlerin ALLAH BİN BELASINI VERSİN. AMİN
Berkin Genç
Berkin Genç 23.12.2021 12:25
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
sizi oyuna getirenler şenay şerefoğlu ve onun gibi ekonomiden anlamayan sahte diplomalı ekonomistçi olmayanlar hükümdt değil
Pascal Janssen
PascalJanssen 23.12.2021 12:25
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Kendi düşen ağlamaz derler ……
Pascal Janssen
PascalJanssen 23.12.2021 12:25
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele