Son Dakika
0
Reklamsız Sürüm. Investing.com deneyiminizi geliştirin. 40% kadar indirimden yararlanın Daha Fazla Ayrıntı

Kişi Başına Gelir Karşılaştırmaları

Yazar Mahfi EğilmezPiyasa Genel Bakış20.10.2021 09:22
tr.investing.com/analysis/kisi-basna-gelir-karslastrmalar-200480653
Kişi Başına Gelir Karşılaştırmaları
Yazar Mahfi Eğilmez   |  20.10.2021 09:22
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu makale zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor
 

Yapacağımız şey ülkelerde kişi başına gelirin dünya ortalamasından sapmasına bakmak. Bu bize orta gelir düzeyinden ne kadar farklı bir yerde olduğumuzu gösterecek. Dünya GSYH’sini IMF’nin veri stokundan alıyorum (https://www.imf.org/en/Publications/WEO/weo-database/2021/October) ve dünya nüfusunu da (https://www.worldometers.info/world-population/world-population-by-year/) sitesinden alıyorum. Dünya GSYH’sini dünya nüfusuna bölerek dünyada kişi başına düşen ortalama geliri buluyorum (bütün grafiklerde kırmızıyla gösterilen çizgiler.) Ardından yine IMF’nin veri stokundan her bir ülkenin cari fiyatlarla kişi başına düşen gelirinin USD cinsinden değerini alıyorum ve dünya kişi başına ortalama geliriyle aynı grafiğe yerleştiriyorum. Sonuçta seçilmiş ülkeler için karşımıza aşağıdaki grafikler çıkıyor. Aynı yöntemle bu grafikleri bütün ülkeler için yapmak mümkün (bazı ülkelere ilişkin verileri ekteki tabloda bulabilirsiniz.)

Ülke/Dünya
Ülke/Dünya

Grafiklerdeki mavi çizgi kırmızının ne kadar üstündeyse ülkenin kişi başına geliri dünya ortalamasından o kadar yüksek, tersine mavi çizgi kırmızının ne kadar altındaysa ülkenin kişi başına geliri dünya ortalamasının o kadar altında demektir. Bu altı ekonomi arasında en iyi durumdaki ülke ABD’dir, onu Kore izliyor. Çin, inanılması zor bir çıkışla dünya ortalamasını yakalamış görünüyor. Macaristan özellikle AB üyeliğiyle birlikte ortalamanın üzerine çıkmış, Bulgaristan da benzer bir yolda ilerliyor. Türkiye, AB ile tam üyelik müzakerelerini başlattıktan sonra iyi bir çıkış yakalamışken özellikle başkanlık sistemine geçiş sonrası ciddi bir düşüş yaşamış ve dünya ortalamasının altına düşmüş bulunuyor.

Yalnızca 2020 yılının görünümüne bakalım:

Ülkelere Göre Kişi Başına Gelir ve Sapma
Ülkelere Göre Kişi Başına Gelir ve Sapma

Tablodan görüleceği gibi bu seçitiğimiz ülkeler arasında 2020 yılında dünya kişi başına gelir ortalamasının en üzerindeki ülke ABD, onu Almanya ve Kore izliyor. Dünya ortalamasından en olumsuz sapmayı Endonezya gösteriyor. Brezilya ve Türkiye de olumsuz sapma yaşayanlar arasında üst sıralarda yer alıyor.

Şimdi de yalnızca Türkiye’nin durumuna bakalım:

Yıllara Göre Türkiye ve Dünyada Sapma
Yıllara Göre Türkiye ve Dünyada Sapma

Türkiye’nin kişi başına geliri 2005 yılına kadar dünya ortalamasının yüzde 15 – 30 arasında altında seyretmiş, 2005 yılında denkleşme sağlanmıştır. Ardından dünya ortalamasının üzerinde giden Türkiye, aşağıdaki grafikten görüleceği gibi 2017 yılından başlayarak dünya ortalamasının altına düşmüş 2020 yılında da yüzde 21 olumsuz sapma göstermiştir.

Şimdi Türkiye’nin 1980 – 2020 arasındaki tam serisinin (bütün yılları kapsayan seri) grafiğine bakalım:

1980-2020 Türkiye, Dünya
1980-2020 Türkiye, Dünya

Grafik Türkiye’de 2005’de başlayan kişi başına düşen gelirin dünya ortalamasına göre yükselmesinin 2017’ye kadar, inişler yaşasa da sürdüğünü, başkanlık sistemine geçiş sonrasında olumsuz bir sapma içine girdiğini gösteriyor. Türkiye’nin böyle geriye düşmesinde sorun büyüme hızı değildir, sorun; Türkiye’nin izlediği yanlış politikalar sonucu risklerinin sürekli yükselmesi ve onun etkisiyle Türk Lirasının hızlı değer kaybı yaşamasıdır. Günümüzde kurda yaşanan gelişmelere bakınca Türkiye’nin kişi başına gelirinin dünya ortalamasına göre olumsuz sapmaya devam edeceğini söylemek mümkündür.

Kişi Başına Gelir ve Bazı Ülkeler
Kişi Başına Gelir ve Bazı Ülkeler

Orijinal Makale

Kişi Başına Gelir Karşılaştırmaları
 

İlgili Makaleler

Kişi Başına Gelir Karşılaştırmaları

Yorum Ekle

Yorum Kuralları

Biz, yorumları kullanarak diğer kullanicilarla bağlantıya geçmeniz, perspektifinizi paylaşmanız ve  yazarlara ve diğer kullanıcılara sorular sormanızı amaçlıyoruz. Ancak, söylem düzeyini yüksek tutmak amacıyla oluşturduğumuz aşagıdaki kriterleri lütfen aklınızda tutunuz:

  • Söyleşiyi zenginleştirin
  • Odaklanın ve takipte olun. Sadece tartışılan konuyla ilgili bilgileri gönderin.
  • Saygılı olun. Negatif görüşler bile pozitif ve diplomatik çerçevede anlatılabilir.
  • Standart yazı stili kullanın. Noktalama, küçük ve büyük harf kullanin.
  • NOT: Spam ve/veya promosyon içeren mesajlar ve  yorum içindeki bağlantılar silinecektir.
  • Küfür, iftira ya da bir yazar veya başka bir kullanıcıya yönelik kişisel saldırılardan kaçının.
  • Yalnız Türkçe yorum yapabilirsiniz.

Spam veya suistimal edenler siteden silinecek ve yazar veya kullanıcı olarak Investing.com tarafından ileride bir kayittan men edilecektir.

Düşünceleriniz buraya yazın
 
Bu grafiği silmek istediğinize emin misiniz?
 
Gönder
Bu sayfada da paylaş:
 
Ekteki grafiği yeni bir grafikle değiştirmek istiyor musunuz?
1000
Yorum yapma yetkiniz olumsuz puanlama sebebiyle kısıtlanmıştır. Durumunuz moderatörlerimiz tarafından incelenecektir.
Lütfen tekrar yorum yapmadan önce bir dakika bekleyiniz.
Yorumunuz için teşekkür ederiz. Yorumunuz, yöneticilerimiz tarafından kontrol edildikten sonra onaylanacaktır. Bu sebeple yorumunuzun yayınlanması biraz zaman alabilir.
Yorumlar (9)
Murat Kahya
Murat Kahya 20.10.2021 14:50
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
1;Kısaca başkanlık sistemi tam bir fiyasko 2;Ülkedeki yolsuzluklar 3;Yurt dışına kaçırılan (masak) in tahmini 500milyar$ 4;Komşularla 0 sorun denildi şimdi sevenimiz yok bunun sonucunda da ihracat in hızla düşmesi Sonuc: Olan yine halka oluyor🤬🤬
UbeydullahKamil Karamam
UbeydullahKamil Karamam 20.10.2021 14:40
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
bana 2002'de rastgele bir ürün söyle ve o zaman ki asgari ücret ile kaç tane alınıyordu şimdi kaç tane alınıyor hesabını yapalım. hemen hemen her şey 00-400 daha fazla alınıyor,, ekmek mi? litre su mu? benzin mi? motorin mi? yağ mı? peynir mi? sucuk mu? et mi? ne söylersen söyle kesinlikle daha fazla alım gücü var istersen bakalım arşivlerden kıyaslama ile yapalım? ekonomi şuan yeterli değildir ancak eskisinden çok daha iyidir
Tolga Zorlu
Tolga Zorlu 20.10.2021 14:40
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
kardeşim canim dünya kat be kat zenginleşti.Orta cag ile şimdiki zaman kiyaslanir mi
ErayOto CamFilmi
ErayOto CamFilmi 20.10.2021 14:40
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Gelde anlat meeee ye
musa topbaş
musa topbaş 20.10.2021 14:40
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Ulan utanmadan yorum yazıyorsun,adam gibi adam yansız verilerle bir tespit yapmış doğru okumamışsın birde bilgiçlik taslıyon nediyim ben,benzetme yapsam saygısızlık etmiş olurum eti yenip sütü içiliyor
hüseyin çalış
hüseyin çalış 20.10.2021 14:17
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
bazı değişikliklerin yapılması şart özellikle yönetim şeklinin
Fatih Çakır
Fatih Çakır 20.10.2021 14:17
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Çinde komunizm var ama ekonomi abd yi korkutuyor. Demekki sorun yönetim sisteminde değil. Ekonomi politikalarında. Ve maalesef beyin göçü hızlandı. İnsanlar dışarının hayalini kuruyo.
anıl oral
anıl oral 20.10.2021 14:12
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
sorun surda biz gelişmekte olan bir ülke olarak görüyor ve öle davranitoruz aslında gerilemekte olan bir ülkeyiz konuyu öle değerlendirmek daha mantıklı sonuçlar doğuracaktır bence :))
UbeydullahKamil Karamam
UbeydullahKamil Karamam 20.10.2021 14:12
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
bana 2002'de rastgele bir ürün söyle ve o zaman ki asgari ücret ile kaç tane alınıyordu şimdi kaç tane alınıyor hesabını yapalım. hemen hemen her şey 00-400 daha fazla alınıyor,, ekmek mi? litre su mu? benzin mi? motorin mi? yağ mı? peynir mi? sucuk mu? et mi? ne söylersen söyle kesinlikle daha fazla alım gücü var istersen bakalım arşivlerden kıyaslama ile
FARUK TURAN
FARUK TURAN 20.10.2021 13:58
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Yeni mezunken işe başladığımda 20 net maaşımla sıfır araba almıştım, şimdi 10 yıl sonra ekibime itü-boğaziçi yeni mezun mühendis alıyorum, gençlerin bugün aynı arabayı alması için 50 net maaş vermesi lazım. Gençlerin mutlaka almanya/hollandaya gitmesine de gerek yok, doğu avrupa ülkelerinin bile refah seviyesi bizi geçmiş maalesef. Romanya ,macaristan ve bulgaristan dahi önümüzde.
UbeydullahKamil Karamam
UbeydullahKamil Karamam 20.10.2021 13:58
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
bana 2002'de rastgele bir ürün söyle ve o zaman ki asgari ücret ile kaç tane alınıyordu şimdi kaç tane alınıyor hesabını yapalım. hemen hemen her şey 00-400 daha fazla alınıyor,, ekmek mi? litre su mu? benzin mi? motorin mi? yağ mı? peynir mi? sucuk mu? et mi? ne söylersen söyle kesinlikle daha fazla alım gücü var istersen bakalım arşivlerden kıyaslama ile
Tahsin Karal
Tahsin Karal 20.10.2021 13:47
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Koalisyonlar ile bu durumun düzelmeyeceği de aşikâr. Arada derede bir şekilde düzelecek bu işler
Cem Çikan
Cem Çikan 20.10.2021 13:37
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Çok Yanlış yerden almışsınız verileri. Tuikten falan alsaydınız böyle olmaz idi. :)
Murat Altuntaş
Murat Altuntaş 20.10.2021 13:11
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele
Bu yorum zaten Kayıtlı Öğeler arasında bulunuyor.
Zaten bu durumu hissediyoruz. İstatiksel olarak açıklamanızda tam yerinde olmuş..
Bahadir Çetinkaya
Bahadir Çetinkaya 20.10.2021 13:10
Kaydedildi. Kayıtlı Öğeler Kısmını İncele